יום שבת, 23 בספטמבר 2017

סקירת המחצית הראשונה של עצרת האו״ם: טראמפ תוקף, נתניהו משבח, רוחאני מזהיר ועבאס כהרגלו

נתניהו וטראמפ בפגישתם בניו יורק. 18.09.17

עצרת האו״ם השנתית בניו יורק עוד לא הגיע לסיומה ותימשך עד יום שני הקרוב, אך כבר כעת אפשר לסכם לאחר שכל הנאומים החשובים (מבחינת ישראל) כבר תמו. מי מהמנהיגים החשובים נאמו כבר? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא הפדרציה הרוסית ולדימיר פוטין, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נשיא איראן חסן רוחאני, נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי ונשיא הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס (אבו מאזן).

אבל, לפני סיקור כל הנאומים, כדאי לחזור לפגישות האישיות בין המנהיגים בניו יורק. ביום שני, ה-18 בספטמבר 2017, יום לפני פתיחת העצרת, נפגש רה״מ נתניהו עם הנשיא טראמפ במלון פלאזה בניו יורק לאחר ביקור מדיני ארוך בדרום אמריקה (אותו כינה נתניהו ״הטרק המדיני״). כבר בביקורו של נתניהו בדרום אמריקה היה ברור במה תעסוק פגישתו עם טראמפ וכרגיל העצרת באו״ם כמו כל שנה - איראן! נתניהו הרבה לתקוף את איראן בהזדמנויות שונות וזאת הייתה ההכנה למה שנתניהו ירצה להצהיר בפגישתו עם טראמפ ולדחוף הצידה את המו״מ עם הפלשתינים. אך, טראמפ לא נתן לנתניהו לפתוח את הפגישה באיראן ופתח את פגישתו דווקא בהצהרה על הנושא הישראלי-פלשתיני. ראו על פניו של נתניהו, שהוא לא היה ערוך לכך ושהוא בכלל התכונן לדבר על דבר אחר, לפחות בהצהרות. מאוחר יותר נפגש נתניהו לראשונה לפגישה פומבית עם נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי, לפגישה שכצפוי דובר בה בעיקר על הנושא הישראלי-פלשתיני ועל הנושא הפנים פלשתיני בין הפת״ח לחמאס. אך, מצד נתניהו אני מניח שפגישה זו נועדה לחזק את קשרי ישראל-מצרים, במיוחד לאחר הפגיעה שספגו בשנת 2012, עם עליית האחים המוסלמים לשלטון.

ביום הנאומים המסרים היו הרבה יותר תקיפים. את הנאומים החשובים (שוב, מהזווית הישראלית) פתח נשיא ארה״ב דונלד טראמפ שתקף את איראן ואיים להשמיד, לא פחות, את צפון קוריאה בנאומו התקיף ביותר נגד המשטר הצפון קוריאני. כמה שעות לאחר מכן, עלה נתניהו לנאום, שבח את הישיגיה של ישראל ואת תרומתה לעולם וכן את נאומו התקיף של טראמפ. נתניהו, בנאום קצר יחסית באו״ם (20 דק׳ בלבד. לשם השוואה, נאומו באו״ם בשנה שעברה לקח יותר מ-40 דק׳!), תקף את איראן ואת מנהיגה הגדול חמינאי, אותו כינה ״דיקטטור״ ופנה לעם האירני, בהצהרה כי הם אינם אויבי ישראל ורמז שהוא פועל להפלת המשטר האירני.

זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו, נפגש טראמפ עם נשיא הרש״פ, מחמוד עבאס בניו יורק. בפגישתם הם דנו כמובן על הסכסוך הישראלי-פלשתיני.

כמו כן, לפני נאום נתניהו, נאם הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין בו שתק לחלוטין על אמירותיו של טראמפ כנגד איראן.

יום למחרת, נאם נשיא איראן חסן רוחאני. רוחאני, הלבוש בגלימה הדתית-שיעית, תקף את דונלד טראמפ על דבריו כנגד איראן והסכם הגרעין והזהיר כי פעולה שכזאת תביא לצעד נחרץ מצד איראן.

באותו יום, נאם הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס, בתקיפות כנגד ישראל כפי שלא נשמע הרבה זמן וקרא לגרש את ״הכיבוש הישראלי בפלשתין״.

עצרת האו״ם הזאת, הייתה יחסית אוהדת לישראל. נשיא אמריקני אשר אומר את מה שנתניהו לא חושב להגיד לעולם, וזאת בניגוד מוחלט לנשיא הקודם אובמה, הנשיא האיראני לא הרבה לתקוף את ישראל וחוץ מהנשיא עבאס, הרבה תוקפים לישראל לא היו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה