יום רביעי, 20 בספטמבר 2017

רוחאני מצטייר כמתון, לעומת טראמפ שמצטייר כמשוגע

נשיא איראן, חסן רוחאני

נשיא איראן, חסן רוחאני, עושה את עבודתו הדיפלומטית בשליחות איראן לעולם. רוחאני נבחר לראשונה לנשיאות איראן מטעם המפלגה המתונה של איראן, נגד מחמוד אחמדיניג׳ד ב-2013, ונבחר רק לאחרונה מטעם אותה מפלגה לקדנציה שנייה בתפקידו. רוחאני מצטייר כעת, כמנהיג מתון לעומת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. רוחאני מזהיר את טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין, ולזווית האירופאית לפחות, ניכר כי הוא המנהיג המתון בתמונה וטראמפ המנהיג המשוגע. לכן, דווקא העימות המדיני אשר התחדש מאז נבחר טראמפ לתפקידו בין ארה״ב לאיראן, רק חיזק את העמדה האירופאית שהסכם הגרעין הוא טוב.
טראמפ גם לא באמת הציג טענות מנומקות. עם כל הכבוד, להגיד ״הסכם הגרעין הוא בושה לארה״ב״, זאת לא עמדה מנומקת, זו הצהרה.
טראמפ כושל בהסברה, הוא גם לא חושב, לעומת נתניהו, שהסברה לעולם למה הסכם הגרעין לא טוב היא חשובה.
נניח, כאשר טראמפ יצטרך בקרוב, לנאום בפני הקונגרס הוא אומר: ״איראן לא עומדת בהסכמים אשר נחתמו עמה״.
טראמפ מצהיר על פרישה באופן מיידי מההסכם.
אבל, ברגע זה ההסכם לא מבוטל. ישנן עוד מדינות שצריך לשכנע כדי שההסכם יבוטל לחלוטין. קוראים להן בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין.

נניח והוא יפנה לכל המדינות האחרות שחתומות על ההסכם:
רוסיה - רוסיה תומכת באופן מובהק באיראן והיא בעלת בריתה של איראן, הסיכוי שהרוסים יבטלו את חלקם בהסכם הגרעין שואף ל-0%.

סין - סין אמנם לא בעלת ברית של איראן, אך גם לא של ארצות הברית ותעדיף יחסי מסחר עם איראן מאשר ריצוי העמדה האמריקנית.

צרפת - צרפת מעוניינת בקשרי מסחר עם איראן ורק אמש, לאחר נאום טראמפ, נאם נשיא צרפת עמנואל מקרון ותקף את טראמפ בבוטות על דבריו נגד איראן.

גרמניה - גרמניה גם לא נראה לי שלא תרצה יחסי מסחר עם איראן, העובדה שהיא נחשבת למדינה יחסית ניטרלית בעולם תעזור לסיכוי שהיא תדחה את הבקשה האמריקנית. אך יחסיה המיוחדים עם ישראל והטובים עם ארצות הברית, אכן יכולים לסייע לעמדה האמריקנית-ישראלית נגד ההסכם.

בריטניה - בריטניה כמו כן, רוצה ביחסים עם איראן. אך כבעלת ברית של ארצות הברית, אני מניח כי היא המדינה בעלת הסיכוי הרב ביותר שתקבל את הבקשה האמריקנית ותפרוש מההסכם.





לסיכום, טראמפ צריך לשכנע והרבה. הוא כן צריך להסביר. יש לו הרבה כוח בעולם מבחינה דיפלומטית, מה שאין כל כך לנתניהו והוא צריך לנצל זאת בכל הכוח. בינתיים, בעניין ההסברה, מי היה מאמין, איראן מובילה על ארצות הברית בפער לא קטן. נאום רוחאני היום בעצרת האו״ם לעומת נאום טראמפ אמש על אותה במה, היא הוכחה מובהקת לזה. ״הסכם מביש״ לעומת ״חבל שטירונים פוליטיים יהרסו את הסכם הגרעין״. הצהרות מול טענות שקריות, אך בכל זאת טענות..



חג שמח לכל בית ישראל!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה