יום ראשון, 24 בדצמבר 2017

ימיו של אבו מאזן תמו

אבו מאזו (כיכר השוק)

ימיו של אבו מאזן תמו. 
הנשיא הפלסטיני בן ה-83, אשר מכהן כבר 12.5 שנים ברציפות כיו״ר הרשות הפלסטינית סיים, היום, את ימיו הפוליטיים.

בשנים האחרונות בציבור הפלסטיני חל מפנה. מדרכו של יאסר ערפאת, הם מרגישים מתוסכלים ומיואשים ופונים לחמאס. נדמה היה כי מחמוד עבאס הקשיש, מנסה להישאר בשלטון רק כדי לחתום את המסע אשר התחיל אותו מורו ורבו, יאסר ערפאת, אי שם בשנת 1993 עם יצחק רבין.

שלשום, שישי, ה-22.12.2017, מחמוד עבאס הצהיר כי הוא לא יסכים לאף תכנית אמריקאית.

המקום שבו אמר מחמוד עבאס את דבריו מעניינים. בביקור אצל נשיא צרפת עמנואל מקרון. יש לי תחושה כי מקרון מנסה להחזיר את צרפת להיות שחקן מרכזי בקהילה הבינלאומית בכל הכוח ובונה על כך כי הוא יהיה המתווך בחדש במו״מ בין ישראל לפלסטינים, במקום האמריקאים וטראמפ. אם כך יהיה, זו מכה כבדה עבור נתניהו שכן מקרון הרבה פחות פרו-ישראלי מטראמפ, ואף פרו-פלסטיני כמו רוב קודמיו בתפקיד, ומהדיל האולטימטיבי של טראמפ נתניהו ועבאס ילכו ל״טראש דיל״ של מקרון. ״הדיל״ הנחות מכולם.

במידה ומקרון ייצא במסע״ת בו הוא מתיימר להיות המתווך החדש בין ישראל לפלסטינים, הפלסטינים ייקחו את המתנה בכל הכוח. מי שיהיה במלכוד הוא נתניהו שלא רוצה להסתכן ביחסים רעים עם צרפת, וכמובן מעדיף את טראמפ ולא רוצה כלל וכלל את צרפת כמתווכת.

רבותיי, הקרב על שני יורשים מתחיל.

הראשון:
הקרב על כסא הנשיא הפלסטיני: אני משער כי עקב מצבו הרפואי ההולך ומחמיר של עבאס שרק לאחרונה נזקק לאשפוז, וגם מצבו הפוליטי מבית הוא יאלץ לפרוש תוך שנה מהיום. כלומר, עד דצמבר 2018.

השני:
הקרב על כסא המתווך: מתחיל גם הוא. טראמפ הסתכן באיום על הפלסטינים ומחמוד עבאס לא פחד ממנו כלל, ואף צפצף עליו. טראמפ טעה. אבל הטעות הזו עשויה לעלות לו ביוקר. לו ולנתניהו ביוקר דוגמת הפסד ארה״ב כמתווכת בין ישראל לפלסטינים לטובת אופצייה הרבה פחות טובה. אלו האופציות: ניכר כי הרוסים והצרפתים חושקים בתפקיד זה. אבל יכול להיות, שגם הגרמנים פועלים מאחורי הקלעים על מנת להיות המתווכים, והם האופצייה הטובה ביותר לישראל אחרי טראמפ. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה