יום רביעי, 14 במרץ 2018

נתניהו היסס והפסיד

נתניהו. צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

 השבוע האחרון היה שבוע פוליטי קיצוני ביותר. ביום ראשון עד הערב היה ניכר כי הולכים לבחירות, אך לאחר פגישת נתניהו-ליצמן אשר הוגדרה כטובה התקשורת דיווחה כי כנראה לא הולכים לבחירות בסופו של דבר, אך ביום שני בערב הר הגעש כמעט התפוצץ. ליברמן מבוצר בעמדתו וניכר כי נתניהו לא באמת עושה מאמץ על מנת לפתור את המשבר. על כך, הוא זוכה לביקורת אדירה מהפוליטיקאים הימנים, ובראשם שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד. נפתלי בנט הגביר את הלחץ בכך שרמז כי במידה ונתניהו יפיל את הממשלה הוא יתמודד על ראשות הממשלה נגדו ועשוי אף שלא לשבת איתו במידה ונתניהו ירכיב את הממשלה הבאה ולהיות בפועל ראש האופוזיציה הימנית. 

ביום שלישי בבוקר כבר נודע כי הולכים לבחירות. התקשורת דיווחה שנתניהו התייאש. זהו. אך, כנראה שנתניהו נכנס ללחץ בעקבות הביקורת והאיומים של בנט ושקד. הוא עשה "אחורה פנה" והוביל מאמץ אחרון כביר על מנת לפתור את המשבר עם ליברמן. לבסוף הוא הצליח, ובערב באותו היום הוא נאם "נאום ניצחון" בכנסת בו עקץ מספר פעמים את חברי האופוזיציה. 

אך, "נאום הניצחון" הוא לא באמת ניצחון. המנצחים הגדולים מהמשבר הם אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. ליברמן השיג את שלו, החרדים ונתניהו נכנעו לו והוא צפוי להעלות שוב בסקרים. גם נפתלי בנט, השיג את תדמית "המבוגר האחראי", כזה שרוצה שהממשלה הימנית תמשיך עד סוף ימיה מאינטרסים "לאומיים". 

נתניהו לעומת זאת, הפסיד. הוא יכל לעשות מחטף ולנצח בבחירות כבר ביוני הקרוב עם מעל 30 מנדטים ולהבטיח לו כהונה נוספת. כמו כן, אז הוא יוכל לטעון שהעם מעדיף את נתניהו תחת כתב אישום מאשר מועמד אחר (לפיד נניח). אך, הוא לא הקדים את הבחירות. הוא איבד קולות לשלוש מפלגות. יש עתיד והבית היהודי בראשן וגם לאביגדור ליברמן. כעת, הוא נראה ככזה שנכנע לחרדים. הוא הפסיד את תדמית האחראי לבנט, את תדמית לוחם החופש החילוני מזמן לליברמן ויאיר לפיד (אך במידה והיה על דבר כזה מקדים את הבחירות הוא היה יכול להעלות את הפופולריות שלו בקרב החילונים) וגם ממשלתו התגלתה לראשונה לאחר הצטרפות ישראל ביתנו כמאוד לא יציבה. נוסף על כך, הוא נתן לעתים קרובות במשבר הרגשה כאילו הוא רוצה שהממשלה תיפול. לכן, הוא הפסיד בכך קולות לבנט. 

נתניהו, עשוי לאבד בהתנהלות פוליטית מאוד לא נבונה ביחס אליו, מנדטים יקרים ליריביו הגדולים בגוש ובראשם בנט.

תגובה 1: