יום רביעי, 4 ביולי 2018

כולנו - פופוליזם לתפארת, לצד אכזבת הבוחרים בתחום הממלכתי.

ראשית כל, מזל טוב לכבוד יום העצמאות ה-42 של ארצות הברית של אמריקה. נוסף על כך, זהו גם יום ההולדת שלי כך שקיבלתי היום ברכות כה רבות. תודה לכולם!

עכשיו לעניינו, מפלגת ״כולנו״ בראשות משה כחלון נבחרה לכנסת ה-20 כמפלגת מחאה (נוספת) כנגד המפלגות הגדולות ובראשן מפלגת השלטון ״הליכוד״, ודרשה לפי חזונו של בגין כביכול (מצע המפלגה הוא בכלל לא מצע הליכוד הבסיסי של בגין וז׳בוטינסקי), שאותו, לטענת קמפיין הבחירות הליכוד לא מקיימת. הוא הציע לקיים במדינת ישראל משטר סוציאליסטי, מדינת רווחה עם סיוע נרחב לשכבות החלשות וממלכתיות. אך עם זאת, הבהירה המפלגה כי חזונה דוגל באי-הטלת מיסים. זאת גם הסיבה שממש בימים אלו, שר האוצר משה כחלון, מייסד ומנהיג המפלגה, מנמק את החלטתו שלא להטיל מס על טבק לגלגול, אף כי בצרפת רעיון זה עבד ומספר המעשנים ירד במאות אלפים.

המשוואה של הגדלת ההוצאה הציבורית לצד אי-הטלת מיסים ואף קיצוצם היא פופוליסטית לכל הדעות. הרי כי הצעה זו תביא להגדלת הגירעון וגירעון אדיר עשוי להביא לקריסה כלכלית חסרת תקדים.

כחלון מקיים בכמעט 38 חודשי כהונתו כשר אוצר את מצעו הכלכלי - פופוליזם. כחלון הגדיל את ההוצאה הציבורית, לא העלה מיסים, דבר שהביא כצפוי להגדלת הגירעון במיליארדי שקלים. בשל כך, בתחום זה לאנשים שהצביעו לכחלון אין מה להתלונן. הוא מקיים את הבטחותיו.

אך, בתחום הממלכתי והחוקתי מפלגת כולנו די מאכזבת. ניקיון הכפיים, החילוניות והממלכתיות היו חלק עיקרי במצע שלה. והיא לא מקיימת אותו כלל. כל מיני חוקי כפייה חרדים - אושרו, בין השאר בתמיכת כחלון וחוקים א-ממלכתיים ומושחתים אחרים גם הם אושרו - ניחשתם נכון, בתמיכת כחלון. כעת, גם החוק הלאומני ביותר בכנסת ה-20, חוק הלאום עשוי להיות מאושר בשל תמיכת - אתם יודעים מי - משה כחלון וסיעתו. נוסיף לכך את העובדה שכחלון מכהן זמן רב בממשלה בה ראש הממשלה חשוד בשוחד בשני תיקים שונים, שר הפנים נחקר ושר הרווחה מועמד לדין. ראש הממשלה גם תוקף פעם אחר פעם את כוחות אכיפת החוק, שרת המשפטים עושה פוליטיזציה למערכת המשפט ושר החינוך גורם להדתה בבתי הספר. בגין היה מתהפך בקברו אם היה יודע כי זה האיש שמתיימר לייצג אותו.

כאשר כחלון ראה שהוא יורד בסקרים במרץ האחרון, הוא פתאום אמר כי עד שהתקציב לא יעבור - הוא לא יאשר את חוק הגיוס וכמעט גרם להפלת הממשלה. זאת, משום שהוא הימר, והימר נכון שזה יחזק את מעמדו שהתערער מאוד בציבור הישראלי.

לסיכום, מפלגת כולנו בראשות משה כחלון היא עוד מפלגת אווירה שתחלוף מן עולמנו בכנסת ה-21 או ה-22. זה יכול להיות בהתמזגות לתוך הליכוד או בפירוק שעשוי להוביל לסוף הקריירה הפוליטית של כחלון. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה