יום שני, 30 ביולי 2018

על סיום מושב הקיץ של הכנסת והכנות למושב החורף.

ב-19 ביולי 2018 תם מושב קיץ סוער במיוחד של הכנסת. המושב, היה אולי המושב הסוער ביותר שידעה הכנסת ה-20. הוא ידע חקיקת בזק של הרגע האחרון: אישור חוק הלאום וחוק הפונדקאות אשר גררו אחריהם מחאות בהיקף אדיר, ואישור חוק הגיוס בקריאה ראשונה. כל החוקים הללו הם חוקים מאוד שנויים במחלוקת. 

חוק הלאום, הוא חוק לאומני ופשיסטי אשר מתחתי עליו ביקורת חריפה בעבר בבלוג זה. בימים האחרונים, התקשורת מדברת רבות על הדרוזים אשר למרות שהקריבו את חייהם בשביל המדינה גם הם אזרחים סוג ב׳ במדינת ישראל. לדעתי צריכה להיות מחאה לא רק בגלל הדרוזים, אלא בגלל שהחוק מפלה אזרחים שומרי חוק במדינת ישראל על בסיס דתי. בכל אופן, שרי הממשלה פתאום אמרו כי החוק נחקק בפזיזות וכי נפלה טעות. לדעתי שום טעות לא נפלה כאן. כאשר מחוקקים חוק יסוד כה משמעותי, אשר הליך חקיקתו נערך במשך כמה שנים ושלוש כנסות (החל מהכנסת ה-18), אי אפשר לחוקק חוק כזה בפזיזות. האם הקואליציה ובמיוחד יוזם החוק חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד) לא הרגישו כי החוק מפלה ונפל בו פגם במשך כל הזמן הזה? למרות טענות מצד כל הקשת הפוליטית. מחברי הכנסת והערבים ועד בני בגין? אני סבור שלא. לכן גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי לא יהיו שינויים בחוק, דבר שמבטל את טענות השרים על פגם בחוק, וקובע בעצם כי הממשלה עומדת מאחורי החוק למרות כל הביקורות. למרות שהיא יודעת שישנה אפליה. 

חוק הפונדקאות, לעומת חוק הלאום, נחקק בפזיזות אדירה. מתוך רצון להעביר את החוק כבר במושב הקיץ מחשש שלא יהיה מושב חורף, הקואליציה חוקקה חוק מפלה הקובע כי רק זוגות דו-מיניים או זוג נשים יוכלו לעשות את תהליך הפונדקאות בישראל ואלו זוגות של שני גברים - לא. אפליה לשמה. לכן, ובעקבות הצהרות הקואליציה, אני סבור כי הקואליציה תנסה לתקן את החוק במושב החורף, אבל זה יקרה רק במידה והמחאה הפוליטית לא תיחלש, דבר שעשוי לקרות תוך שלושה חודשים, וניסיון תיקון החוק יהווה מבחן עבור חבר הכנסת אמיר אוחנה מהליכוד, אשר נבחר כמייצג הלהט״ב מהליכוד. מה הוא יעשה במושב החורף כדי לקדם את התיקון? האם יפעיל את כוחו הפוליטי הרב שצפוי לו, כמו לכל חבר כנסת אחר מהקואליציה, בעקבות חוק הגיוס אשר יגיע להצבעה ככל הנראה בקריאה שנייה ושלישית במושב החורף, ויחרים הצבעות עד שתיקון חוק הפונדקאות לא יאושר או שיסמוך על הממשלה שתעסוק בעניין. 

חוק הגיוס, צפוי להיות החוק המשמעותי ביותר במושב החורף, אולי אפילו המשמעותי ביותר של הכנסת ה-20, זאת, משום שבמידה ויעבור בנוסחתו הנוכחית, הממשלה תיפול ויוקדמו הבחירות ובמידה והחרדים ייתמכו בו לבסוף, הממשלה תשרוד כנראה גם את מושב החורף, דבר שאם יקרה יבטיח את קיומה לפחות עד מרץ 2019. אך, ישנה גם האפשרות שהממשלה בכלל לא תעלה את החוק להצבעה בשל המחלוקות. אפשרות זו בעלת סיכויים נמוכים משום שליברמן ומערכת הביטחון מעוניינים מאוד באישור החוק, וליברמן ככל הנראה לא יסכים לוותר עליו. 

ציפי לבני, מונתה לפני ימים אחדים לתפקיד ראש האופוזיציה במקום יצחק הרצוג אשר התפטר מהכנסת בשביל להיכנס לתפקידו החדש - יו״ר הסוכנות היהודית. אני סבור כי זו החלטה חכמה של גבאי, אשר מעוניין לשמור על המחנה הציוני ולא להביא לפירוקו ולהחלשת גוש המרכז-שמאל.

בכל אופן, לדעתי הקואליציה לא תצליח לעבור את מושב החורף. ליברמן לא יסכים להיתפשר יותר, על חוק הגיוס ובמידה ויסכים להיתפשר בתמורה לתמיכת החרדים בחוק הפונדקאות, יש עתיד ככל הנראה תצביע נגד החוק והוא לא יאושר, דבר אשר יהווה כישלון אדיר בשביל ליברמן. בשל כך, אחד משני החוקים הללו יפילו את הממשלה. אני מעריך כי יתקיימו הבחירות לכנסת ה-21 בפברואר-מרץ 2019 ופיזור הכנסת יהיה בנובמבר-דצמבר 2018. 

הבחירות לכנסת ה-21 יהיו מעניינות. נתניהו ינסה להוכיח את חפותו ולקבל את תמיכת הציבור בו לכהונה נוספת, השמאל-מרכז יצטרך להחליט על מנהיג לראשות הממשלה משום שליאיר לפיד צפויה בעיה להרכיב ממשלה, לעומת אבי גבאי אשר יהיה לו יותר קל להרכיב ממשלה אך בסקרים הוא חלש ומפלגתו היא המפלגה השלישית-הרביעית בגודלה בכנסת. דבר אשר לא יאפשר לו לקבל את ההזדמנות להרכיב ממשלה. נוסף לכך, יצטרפו מועמדים חדשים ומעניינים. המפלגה של אורלי לוי-אבקסיס עשויה לקחת קולות רבים מכולנו והליכוד ואף להיות הגורם אשר יכריע את זהות ראש הממשלה הבא. מפלגת זהות של פייגלין מציגה אלטרנטיבה מרעננת לימין - ליברליזם כלכלי וחברתי לעומת עמדות ימניות, אולי אפילו קיצוניות בעניינים המדיניים-ביטחוניים של ישראל וביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ועשויה להחליש את הליכוד והבית היהודי. גם משה יעלון ירוץ בבחירות, ככל הנראה במפלגה עצמאית וייקח קולות של הימין הישן, הקלאסי והמתון, בעיקר מהליכוד. זהות ויעלון יהוו מכשול לנתניהו ועשויים להחליש מאוד את כוחו של גוש הימין וכוחה של הליכוד. לכך ניתן להוסיף את היחלשות החרדים ובמיוחד ש״ס, ולפי הסקרים האחרונים הגוש החרדי עומד על 12 מנדטים לעומת 13 כיום. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה