יום שלישי, 31 ביולי 2018

שיטת ממשל בישראל, נוסח שווייץ

קראתי היום מאמר מצויין באתר ״מידה״ של עמית מזרחי, על איך ישראל יכולה להפוך לשווייץ (https://mida.org.il/2018/07/04/%D7%9B%D7%9A-%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9C%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9A-%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%99%D7%99%D7%A5/). 
מאמר זה, מדבר במיוחד על ההבדלים הכלכליים בין מדינת ישראל לשווייץ וכיצד ישראל יכולה להפוך לשווייץ מבחינה כלכלית, מדינה הדומה מאוד לישראל. בין השאר, התמקד מזרחי בשיטת הממשל בשווייץ. מדינה בעלת פדרציות, 2 בתי פרלמנט ונשיא פדרלי. 
אז מה היא השיטה שאני אשמח שתיהיה בישראל, והיא מאוד דומה לשווייץ. שיטת ממשל זו נכונה למציאות הקיימת במדינת ישראל ביחס לפלסטינים. כלומר, מזרח ירושלים ושטח C ייחשבו בתכנית. 

פדרציות:
מדינת ישראל תיהיה מורכבת מכ-7 מחוזות. מחוז צפון, מחוז חיפה, מחוז תל אביב, מחוז המרכז, מחוז ירושלים, מחוז דרום ומחוז יהודה ושומרון (מתנחלים ישראלים הגרים שם). כל פדרציה תיהיה בעלת שלטון מקומי עצמאי, אשר יהיה בעל בית משפט מקומי, מועצה, מושל, משטרה מקומית ועוד ויהיה אחראי על מס הכנסה במקום,  מע״מ, יוכל לחוקק חוקים ותקנות ועוד. כל פדרציה תצטרך להפריש מתקציבה סכום מסוים אשר הממשלה הפדרלית תקבע, משום שהממשלה הפדרלית לא לוקחת מיסים באופן ישיר מהאזרחים. נוסף לבחירות למושל הפדרציה, תבחר כל פדרציה נציגים לכנסת אשר תמנה 120 חברים, ומספר החברים של כל פדרציה יהיה יחסי, כלומר ביחס למספר האוכלוסייה. אחוז החסימה בכל פדרציה יהיה 10%. תוטל הגבלת כהונה על מושל של שתי כהונות, כל אחת בת 4 שנים, וכך גם על ראש עיר. 

הכנסת:
הכנסת תמנה 120 חברים עם נציגויות מכל פדרציה. הכנסת תיהיה אחראית לפקח על עבודת הממשלה, תוכל לפזר את עצמה ברוב של שני שליש (80 חברי כנסת), לאשר הסכמים, ליזום שינויים בחוקה ועוד. היא תוכל להדיח מתפקידו נשיא מכהן ברוב פשוט (61 חברי כנסת), במידה והוא מואשם בפלילים. 

הממשלה הפדרלית והנשיא:
הנשיא ייבחר בבחירות ישירות על ידי כלל הציבור במדינה ויצטרך להקים ממשלה פדרלית, אשר לא תזדקק לאישור הכנסת על מנת לכונן את עצמה. היא תעסוק בעניינים פדרליים כמו הגנה על גבולות המדינה, הסכמי סחר, החלטה כמה כל פדרציה תפריש אליה, תחליט על תקציב, תוכל גם היא ליזום שינויים בחוקה, תנהל את ענייני החוץ של המדינה ותוכל לפזר את הכנסת ברוב של שליש מהכנסת (40 מושבים) פעם בכהונה. הנשיא גם יוכל לפטר שרים ולהכריז על בחירות חדשות לנשיאות דבר שיביא לתום הקדנציה שלו. הנשיא יוכל גם להיבחר לעד 2 קדנציות בנות 4 שנים כל אחת. 

חוקה:
כל הצעה לביטול/שינוי/הוספת חוק בחוקה תיהיה חייבת אישור במשאל עם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה