יום חמישי, 24 במאי 2018

פזיזות וזלזול מביאים לכישלון

במרץ 2018, כאשר, לאחר לחץ רב, הנשיא טראמפ הודיע כי תתקיים בפסגה בינו לבין הדיקטטור הצפון קוריאני קים, ב״מאי 2018״ (הפסגה הייתה אמורה להתקיים, לבסוף, ב-12 ביוני 2018). הצהרה זו, הרגישה כמו התחלה של עידן חדש.

באפריל 2018, התקיימה פסגה היסטורית בין הנשיא הדרום קוריאני לקים ג׳ונג און, אשר הביאה למחווה צפון קוריאנית לדרום קוריאה, בצורת ביטול שעון פיונגיאנג והבטחה לסיים את מצב המלחמה ארוך השנים בין שתי המדינות.

אך, במאי 2018, קצת אחרי שנקבע מועד ומקום לפגישה בין הנשיא טראמפ לקים - ה-12 ביוני 2018 בסינגפור, החלו איומים הדדיים בין שתי המדינות.

טראמפ זלזל בקים ולמרות אזהרות בחר שלקיים תרגול עם הצבא הדרום קוריאני בדרום קוריאני, למורת רוחו של קים. קים נפגע, הרגיש מאוים ושיגר איום מצדו. טראמפ, בחר שלהחריף את הדיאלוג ורמז כי גורלו של קים יהיה כמו של קדאפי במידה וקים ג׳ונג און ומדינתו, קוריאה הצפונית, תלך נגד המערב וארצות הברית.

בשלב זה, החלו בשני הצדדים להביע ספקות לגבי קיום הפגישה. כמו כן, טראמפ הבין שלא יצליח לשכנע את קים להתפרק מנשק גרעיני כל כך מהר. משום שהנשק הגרעיני, הוא תעודת הביטוח של משטרו של קים.

אמש, כאשר כבר סיכויי הפגישה במועדה נראו נמוכים ביותר, כינו בקוריאה הצפונית את סגנו של הנשיא טראמפ מייק פנס, ״בובה״, ואיימו במלחמה גרעינית נגד ארצות הברית.

היום, הודיע טראמפ על ביטול הפגישה במכתב לקים, והצהיר כי הצבא האמריקאי מחכה ל״יום הפקודה״  וכי בעלות ברית של ארה״ב יהיו מוכנות להצטרף לארצות הברית במידה וזו תילחם נגד קוריאה הצפונית.

כעת נותר להגיד מי אשם. טראמפ הוא זה שזלזל בקים ג׳ונג און ולא התחשב בו. הוא נהג ביהירות ופזיזות וניתן לאמר כי הוא האשם העיקרי בכישלון השיחות. קים מצדו נהג בצורה לא רציונלית, ולא היה מוכן להתפשר בסוגיות החשובות ביותר. כי, עם כל הכבוד לביטול שעון פיונגיאנג והחזרת כמה אסירים אמריקאים, היה ברור מלכתחילה כי טראמפ מכוון לפירוק הנשק הגרעיני של קוריאה הצפונית.

אז, פרס נובל לשלום לשנת 2018, נכון לשעת כתיבת מאמר זה, לא יוענק לקים ג׳ונג און ודונלד ג׳ון טראמפ. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה