יום רביעי, 17 בינואר 2018

הצעתי לשינוי שיטת הממשל בישראל

אני תומך בדמוקרטיה נשיאותית פדרלית. מדוע? לאחרונה אנו עדים לסחיטה של מפלגות קטנות (החרדים למשל) את המפלגות הגדולות (הליכוד למשל). לכן, אין מנוס ממדינה יציבה פוליטית כאשר מי אשר נבחר ע״י לשלוט במדינה, הוא יהיה לבסוף השולט ולא אדם אשר נבחר על בסיס 200 אלף קולות. 

1) השלטון:

סמכויות ראש הממשלה יועברו לנשיא ומוסד ראש הממשלה יבוטל. ראש הממשלה יחליט על מינוי השרים וסגנו וייבחר בזכות רוב בבחירות ולא יצטרך להרכיב קואליציה עם מפלגות אחרות. 

2) הפרלמנט:

יהיה בית תחתון - הכנסת, ולו תיבחרנה עד ארבע מפלגות. קולות המפלגות אשר לא יעברו את אחוז החסימה יועברו למפלגתו של הנשיא הנבחר. הנשיא יוכל לבחור להטיל כ-12 וטו על הצעות חוק ממשלתיות בשנה (וטו ידרוש התנגדות של כ-80 חברי כנסת לפחות כדי שהחוק ייפסל). יו״ר הכנסת ייבחר בהצבעה של חברי הכנסת ממפלגת השלטון ויהיה חייב להיות חבר כנסת ויו״ר האופוזיציה ייבחר בהצבעה של חברי כנסת מהמפלגה השנייה בגודלה, ויהיה חייב גם הוא להיות חבר כנסת.


ובנוסף, יהיה בית עליון - הסנאט, לו יהיה כ-60 חברים. לסנאט כל אדם אשר ירצה יוכל להיבחר בתנאי שהוא מזוהה עם מפלגה כלשהי בבית הנבחרים. אדם לא יוכל להקים מפלגה עצמאית יחידה או מפלגה אשר מיועדת רק לסנאט. המדינה תחולק לפדרציות שונות, כ-30 במספר וכל פדרציה תבחר כ-2 נציגים. הבחירות לסנאט בפדרציות יהיו בחירות ״על כל הקופה״, כמו בארצות הברית, כאשר המפלגה שתקבל את רוב הקולות באותה הפדרציה, תזכה בכל שני המושבים. נשיא הסנאט יהיה סגן הנשיא. שוב, כמו בארצות הברית. כמו כן, יו״ר המיעוט בסנאט יהיה מינוי של יו״ר האופוזיציה בכנסת וחייב יהיה להיות סנאטור. סמכויות הסנאט יהיו לדחות הצעות חוק שעברו בשלוש קריאות בבית הנבחרים ולהחזירן לבית זה, או לחילופין לאשר את הצעות החוק, וגם לאשר מינויים כגון שרים ונשיא בית המשפט העליון.

3) פדרציות:

יהיו כ-30 פדרציות שונות במדינת ישראל. לכל פדרציה יהיה מושל, אשר יהיה אחראי על ענייני הפדרציה כולה וראש עירייה אשר יהיה אחראי על ענייני העירייה שלו בלבד. תושבי הפדרציה, מכל עיר, ישלמו ארנונה לפדרציה בה הם נמצאים, והיא תיהיה אחראית על חלוקת התקציב לעיריות. העיריות יהיו אחראיות על חלוקת התקציב אשר יינתן להן בתחומי העיר השונים. 

4) בית המשפט: 
נשיא בית המשפט ייבחר ע״י שר המשפטים אשר יהיה חייב את אישור הנשיא. על מנת לאשר את מינויו נשיא בית המשפט העליון יהיה מחויב את אישור הסנאט. נשיא בית המשפט העליון ימנה שופטים מחוזיים, ושופטים בבית המשפט העליון, ועל כולם הוא יהיה חייב את אישור שר המשפטים. השופטים המחוזיים ימנו את השופטים הרגילים ויהיו חייבים את אישור נשיא בית המשפט העליון. 

5) משאל עם:
משאל עם יהיה חייב את אישור הסנאט בלבד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה