יום שני, 1 בינואר 2018

החורף הפרסי

מימין: הנשיא רוחאני והמנהיג העליון חמינאי
הרפובליקה האסלאמית של איראן בתהליכי גסיסה. למרות הסכם הגרעין אשר היה מצויין לאיראנים מבחינה כלכלית, הממשל לא מצליח לשקם את המדינה והאניפלציה עדיין גבוהה מאוד. הפעם, בניגוד ל-2009 ניכר כי המפגינים שואפים למקום יותר גבוה - הפלת המשטר האיראני כולו. לא רק אחמדיניז׳אד, אלא רוחאני, חמינאי, הגנרלים וכל אנשי הממשל, ואף נשמעו קריאות בהפגנות להחזרת השאה לאיראן. כן, אותו שאה אשר הודח בשנת 1979 ושלטונו הוא הדבר הכי שנוא באיראן. לפחות ע״פ אידיאולוגיית המשטר האסלאמי הרדיקלי של איראן.

ניכר כי הפעם תיהיה תמיכה במפגינים. התמיכה תבוא מצד הקואליציה האנטי-איראנית במזרח התיכון (ערב הסעודית, ישראל, מצרים, איחוד האמירויות הערביות, בחריין וירדן) ומצד ארה״ב וחלק האנטי-איראני מובהק במדינות המערב. כמובן, שצפויה להיות התנגדות קשה להפלת השלטון האיראני. זאת, מצד בעלי הברית של איראן כגון רוסיה, אסד התשוש וארגוני הטרור השיעים כמו חיזבאללה.

במידה ויהיה סיכון ממשי לשלום המשטר האיראני ותמיכה מצד ישראל ו״הקואליציה האנטי-איראנית״ צפויה פעילות נגד ישראל של חיזבאללה בלבנון ואף רשת הטרור הבינלאומי הסמוי האיראנית של משמרות המהפכה עשויה לפעול.  כמו כן, במידה וההפגנות יוגברו גם עשוי להיות מרחץ דמים באיראן הקרוב למה שיש בסוריה, והתערבות צבאית של ארה״ב ומדינות הקואליציה האנטי-איראנית לצד המפגינים, או ״המורדים״, והתערבות רוסית-סורית-שיעית לצד המשטר האיראני.

לאחרונה התפרסם כי שוררת מחלוקת עמוקה בסוגיית הטיפול בהפגנות בין הנשיא חסן רוחאני למנהיג העליון חמינאי. המחלוקת התבטאה בכך שרוחאני רצה לפנות ישירות לאומה ולשאת נאום מוקלט כבר אתמול לעם האיראני, ואילו חמינאי התנגד לכך. הנאום לבסוף לא שודר עקב התנגדות משמרות המהפכה לחלקים רחבים בו, מה שגרם לרוחאני לוותר עליו. כך ע״פ הדיווחים. לכן, לא מן הנמנע כי רוחאני יתפטר בקרוב מתפקידו לאחר 4.5 שנים כנשיא איראן ויחסוך ממנו את האפשרות שיהיה קדאפי הבא. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה