יום שני, 21 בנובמבר 2016

"נפתח דף חדש ביחסי ישראל-טורקיה", "ישראל הרגה אלפי פלשתינים". סיכום הראיון עם ארדואן ב"עובדה"

רג'פ טאיפ ארדואן
הערב שודר בעובדה ראיון עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן שזהו הראיון הראשון שלו עם עיתונאי ישראל זה 13 שנה.
בתחילת הכתבה על ארדואן שודרה כתבה על ניסיון ההפיכה בטורקיה אשר קרתה בליל ה-15 ביולי 2016, במהלכה כוחות המורדים מצבא טורקיה ניסו לעשות פוטש לנשיא המכהן ארדואן ולהפילו יחד עם כל "מפלגת הצדק והפיתוח" הטורקית.
אני רוצה להזכיר שהראיון הראשון וההכי חשוב של ארדואן בעת ניסיון ההפיכה ששודר במטוס דרך ה"פייס-טיים" של "אפל" שבו קרא ארדואן לתומכיו לצאת לרחובות ולהפגין כנגד המורדים, דבר שחיסל את ניסיון ההפיכה קרא באמצעות כלי תקשורת וערוץ חדשות שידר את הראיון.
מיד אחר ניסיון ההפיכה הורה ארדואן על גל מעצרים של אנשי צבא טורקיה המורדים ועיתונאים שלטענתו שיתפו פעולה ותמכו בניסיון ההפיכה ובנוסף הוביל גל פיטורים בעיקר בחברות התקשורת.
ארדואן גם סגר כלי תקשורת רבים במדינה על השמעת ביקורת כנגדו ולאחרונה אף מפלגתו הודיעה כי היא מתכוונת לחוקק חוק שנוי במחלוקת שיאפשר מתן חנינה לאנסים אם יתחתנו עם הנאנסות.
מיום ליום נראה כי ארדואן בדרך להפיכת השלטון בטורקיה במדמוקרטיה פרלמנטרית לדיקטטורה.
רק במאי האחרון, כחודשיים לפני ניסיון ההפיכה פיטר ארדואן את ראש הממשלה הטורקי, אהמט דובוטאולו בגלל חילוקי דעות עימו.
בתחילת הראיון עצמו עם אילנה דיין נראה ארדואן שמח ונראה עונה על שאלות בצורה נהדרת. ארדואן הכריז בתחילת הראיון כאשר שאלה דיין על הסכם הנורמליזציה עם ישראל לפני כחצי שנה כי "טורקיה וישראל יפתחו דף חדש ביחסיהם", אך כאשר דיין החלה לשאול על הסכסוך הישראלי פלשתיני, החל להיראות ארדואן הישן, האנטישמי והשקרן אשר חוזר על דבריו כי "ישראל הרגה אלפי פלשתינים בצוק איתן" וכי "אי אפשר להשוות מדינה עם נשק אטומי לארגון בלי נשק אטומי", ארדואן עוד הוסיף כי: "החמאס אינו ארגון טרור" וכאשר שאלה דיין האם ארדואן מוכן לחזור בו מאמירתו במהלך מבצע צוק איתן, באוגוסט 2014 ש"מעשי ישראל יותר ברברים ממעשי היטלר" התחמק ארדואן מתשובה ולא היה מוכן להשיב שהוא חוזר בו מאמירתו.
כאשר דיין אמרה: "החמאס משגר רקטות לעבר מטרות אזרחיות ומבצע פיגועי טרור. גם בטורקיה יש פיגועי טרור בשנה האחרונה... איך אתה לא מוכן להגדיר את החמאס כארגון טרור?".
ארדואן שוב התחמק מתשובה ואמר כי "מספר ההרוגים החפים מפשע בעזה הגיע לאלפי תושבים ואלו בישראל הוא הגיע למספר של אחדות בודדות".
במלחמת העולם השנייה, נהרגו יותר גרמנים מאשר בריטים. האם ארדואן מודע לכך?. האם גרמניה הנאצית צדקה יותר מאשר בריטניה בגלל שהיו לה יותר הרוגים בקרב האזרחים? - התשובה היא לא.
על הנייר ישראל וטורקיה חזרו לנורמליזציה שכללה מינוי שגריר ישראלי לטורקיה לראשונה מאז שנת 2010 בשבוע שעבר אך דעותיו החשוכות של ארדואן לא השתנו לפני 8 שנים כאשר עזב כאות מחאה על מבצע עפרת יצוקה את הועידה הכלכלית בדאבוס כאשר הנשיא שמעון פרס ז"ל החל לדבר. היחסים לא השתנו לפני שנתיים כאשר השווה את מעשי ישראל לנאצים והם גם לא ישתנו עכשיו. אחרי ההסכם.
דבר אחרון, הייתי רוצה להזכיר שארדואן לא ענה על השאלה, האם היה מוכן לעשות ככל שביכולתו כדי להשיב את גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ז"ל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה