יום שבת, 6 באוקטובר 2018

חודש לבחירות לקונגרס ה-116 של ארצות הברית, תמונת מצב.

בעוד בדיוק כחודש, ביום שלישי ה-6 בנובמבר 2018, צפויה להתקיים הבחירות לקונגרס ה-116 של ארצות הברית של אמריקה. הבחירות הללו גם מכונות ״בחירות אמצע הקדנציה״, משום שבנובמבר הנשיא טראמפ יציין כשנתיים לבחירתו לנשיא ה-45 של ארצות הברית ובנובמבר הקרוב נהיה גם במרחק של כשנתיים מהבחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2020. ובכן, הבחירות הללו הן על כ-33 מושבים בסנאט (מתוך 100), המיואשים על ידי 23 סנאטורים דמוקרטים, 8 רפובליקנים ושנתיים עצמאים. כיום המאזן בסנאט הוא 51 רפובליקנים, 47 דמוקרטים ו-2 עצמאים (החוברים לדמוקרטים). בנוסף, הבחירות הללו הן גם על כל 435 מושבי בית הנבחרים של ארצות הברית. ביום הבחירות יהיו גם בחירות לתפקיד המושל במספר מדינות ולראשי ערים, אך על כך לא אכתוב. 

בזמן האחרון אני שומע הרבה מאוד כתבות שטחיות ופופוליסטיות של פרשנים רעים כמו ערד ניר למשל, אשר טוענים כי הדמוקרטים בדרך לשליטה בקונגרס כולו. שקר. פייק ניוז. גם על פי הסקרים. על פי הסקרים לסנאט נכון לתאריך ה-6 באוקטובר 2018, הרוב הרפובליקני נשאר כפי שהוא. 51 רפובליקנים, 47 דמוקרטים ושני עצמאים (מורמונט וממיין). דווקא בפלורידה, שם יהיו הבחירות על מושבו של ביל נלסון הדמוקרט ישנו מירוץ צמוד בין נלסון למועמד הרפובליקני ריק סקוט, ובסקר האחרון מוביל נלסון רק בכ-2.4%. פער זעום שלא יכול להבטיח ניצחון לאף מועמד חודש לפני הבחירות. אולי גם יום לפני הבחירות. לכן, במידה ויקרה מהפך בפלורידה, תרחיש בעל סבירות לא כל כך קטנה, וריק סקוט ינצח, הרפובליקנים יגדילו את המאזן לטובתם בסנאט לכ-52 רפובליקנים. כלומר, בסנאט, הרפובליקנים הם היותר קרובים לניצחון מאשר הדמוקרטים. 


בבחירות לבית הנבחרים התוצאה שונה, אם כי בינתיים לא יכולה להבטיח ניצחון לאף מפלגה. לפי הסקרים, הרפובליקנים זוכים בכ-197 מושבים בבית הנבחרים, לעומת 208 לדמוקרטים. כ-30 מושבים מתנדנדים. בשביל רוב בבית הנבחרים דרושים לפחות 218 מושבים למפלגה מסוימת, לכן אין ניצחון ברור לאף מפלגה בינתיים בבית הנבחרים. 

לסיכום, חודש לפני הבחירות מסתמן שהרפובליקנים ימשיכו לשלוט בסנאט ובבית הנבחרים אין לדעת. הסיכוי הוא 50/50. 

 תרחיש 1: הרפובליקנים ימשיכו לשלוט בכל הקונגרס

במסגרת תרחיש זה, האפשרות להדחת טראמפ עד נובמבר 2020 לפחות תיהיה נמוכה, אולי אף נמוכה מאוד. טראמפ יוכל להמשיך לעשות רפורמות מרחיקות לכת בתחומים שונים, ובעיקר בנושאים הכלכליים בהם הוא התרכז במדיניות הפנים שלו עד עכשיו. 

תרחיש 2: הרפובליקנים יישלטו בסנאט, הדמוקרטים בבית הנבחרים. 

במסגרת תרחיש זה, האפשרות להדחת טראמפ היא בערך 40%. בית הנבחרים יאשר את הדחת טראמפ, אבל הסנאט יידחה, אלא אם יהיו רפובליקנים עריקים שיהיו מוכנים להסתכן ולתמוך בהדחת נשיא רפובליקני. אם יהיו מספיק עריקים רפובליקנים, לפי הסקרים כאמור מספיקים רק שניים, הדמוקרטים יוכלו להדיח את טראמפ מתפקיד נשיא ארצות הברית. נוסף על כך, הדמוקרטים יוכלו לקדם דיונים על פרשת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, דבר שיסכן את טראמפ משפטית, יביך אותו וייפגע בו לקראת בחירות 2020. 

מבחינת מדיניות, תכניות כלכליות של הנשיא טראמפ בתוך ארצות הברית ייבלמו ואו שלא יהיו או שטרמאפ ייצטרך למתן אותם כדי להשיג תמיכה דמוקרטית. 

תרחיש 3: הדמוקרטים יישלטו בכל הקונגרס. 

במסגרת תרחיש זה, האפשרות להדחת הנשיא טראמפ תיהיה גבוהה. הדמוקרטים יוכלו בקלות לאשר את הדחתו בבית הנבחרים ובסנאט, דבר שיביא להדחה. וגם אם לא תיהיה, מדיניותו של הנשיא טראמפ תיהיה מתונה בהרבה בכל הנושאים או שיהיה משותק. אם אפילו הסנאט לא יהיה של הרפובליקנים, הרפובליקנים לא יוכלו לאשר לבדם הסכמים של הנשיא טראמפ, מדיניות סחר, דיפלומטיה, צבא ועוד ויצטרכו הסכמה דמוקרטית. 

ברק אובמה למשל הנשיא נשיא דמוקרטי עם רוב רפובליקני בשני בתי הנבחרים במשך כמה שנים ולכן הוא נאלץ לקדם חוקים רק בתמיכה דו-מפלגתית, חוקים מתונים, לא מהפכניים ולהטיל וטו על הרבה הצעות שלו. לטראמפ זה יהיה עוד יותר קשה, משום שטראמפ עצמו הוא מהפכן אנטי-ממסדי ונבחר על משבצת זו. במידה ובשנתיים האחרונות שלו בתפקיד, יפסיק לקדם מדיניות שהבטיח לקדם בבחירות ב-2016, הסיכוי שלו לנצח ב-2020 יהיה נמוך. 

תרחיש 4: הדמוקרטים יישלטו בסנאט, הרפובליקנים בבית הנבחרים. 
זהו התרחיש עם הסבירות הכי נמוכה ובמסגרתו, האפשרות להדחת טראמפ תיהיה נמוכה משום שלהצעה שכזו יהיה קשה להיות מאושרת בבית הנבחרים ובכלל לא תגיע לסנאט. הרפובליקנים ימשיכו לשלוט בוועדות וטראמפ יאלץ להטיל וטו על הצעות רבות. זו דווקא אולי התרחיש השני הכי טוב לטראמפ, אחרי תרחיש מספר 1, משום שבו עדיין יוכל לקדם מדיניות אנטי-ממסדית כפי שעשה בשנתיים האחרונות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה