יום שני, 24 בדצמבר 2018

בחירות 2019 - שעת המבחן של נתניהו

בעקבות התפטרותו של שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחודש שעבר החלה הקואליציה לגסוס בעקבות חזרתה לרוב זעום של 61 מול 59. האופוזיציה הצליחה להפיל חוקים, להקשות מאוד על הקואליציה ולהוריד חוקי דגל של הקואליציה מסדר היום. זה היה רק עניין של זמן עד שהקואליציה תיפול.

לאחרונה, התרבו העדויות לכך שהחלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיקי 1000 ו-2000 תיהיה בהקדם. היום בבוקר, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן שירתו אותו בצורה מצויינת. הם הודיעו כי הם חוזרים בהם מתמיכתם בחוק הגיוס, הם ובעיקר לפיד חטפו ועוד יחטפו על הזיגזג שביצעו וזה היה העיתוי המושלם לנתניהו. בצהריים התכנסה ישיבת ראשי הקואליציה, בה לא היה אפילו מקום לדיון - הולכים לבחירות. נתניהו אפילו לא ניסה להשאיר את הממשלה. הוא רוצה בחירות לפני כתב אישום.

נתניהו התמודד כיו"ר הליכוד ומועמדה לראשות הממשלה עד כה (לא כולל בחירות 2019) 6 פעמים. 4 פעמים הוא ניצח סך הכל (אם להחשיב את בחירות 2009, שאמנם זכה במנדט אחד פחות מקדימה אך הרכיב את הממשלה). הוא בא 3 פעמים כראש ממשלה מכהן לבחירות, פעמיים הוא ניצח, פעם אחת הוא הפסיד. בכל הפעמים הוא בא בפופולריות לא גבוהה. ב-2013 לאור המחאה החברתית הוא בא במצב לא טוב פוליטית, אך איחוד עם ישראל ביתנו הציל את שלטונו, וגם באיחוד הוא זכה לסך הכל 31 מנדטים (18 מנדטים בלבד הגיעו לליכוד כמפלגה). ב-2015 היה נראה שהציבור כבר התייאש ממנו, רוצה משהו אחר ובזכות מהלכים פוליטיים של אדם מנוסה מאוד וכן מאוד מוכשר בתחום, הצליח לנצח בדקה ה-90 את הרצוג לאחר שלאורך כמעט כל מערכת הבחירות פיגר אחרי הרצוג בפער יציב.

הפעם הוא בא שונה: בפעם הראשונה כראש ממשלה מכהן, הוא מגיע לבחירות כשהוא מוביל בסקרים בפער גדול מאוד על פני מתחריו ונראה כפייבוריט ברור לניצחון והאופוזיציה במצב פוליטי רע כשיש לה כמה מנהיגים די אגואיסטים - אבי גבאי ויאיר לפיד. ציפי לבני שעדיין לא ברור אם תתמודד במסגרת המחנ״צ שוב ב-100% ובני גנץ שטוען גם הוא לכתר. האופוזיציה מפוצלת וללא מהלכים דרמטיים היא בדרך להפסד נוסף.

אם נתניהו יצליח לשמור על מערכת בחירות מנומנמת יחסית, כמו ב-2013, הוא ינצח. אם האופוזיציה תגרום למערכת בחירות אגרסיבית, רעננה וחריפה, נתניהו עשוי להסתבך ולהיגרר למצב דומה ל-2015. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה