יום שבת, 10 בנובמבר 2018

ירושלים של דילים

ביום שלישי ייערך הסיבוב השני בבחירות לרשויות המקומיות, ברשויות אשר אף אחד מהמועמדים לראשות העיר לא זכה לכיותר מ-40% מהקולות. אחת מהן זו ירושלים. הבחירות בירושלים היו מכוערות ומעניינות כאחד.  לרגע האמת הגיעו 5 מועמדים, כאשר ל-4 מתוכם יש סיכוי טוב לעלות לסיבוב השני.

למען האמת, היה די ברור שעופר ברקוביץ׳ לא יפסיד ב-30 באוקטובר, ולכן הוא התחיל להוציא מצביעים חילונים להצביע על מנת לעבור את ה-40% ולנצח כבר אז. השלושה האחרים: משה ליאון, השר זאב אלקין ויוסי דייטש נלחמו על העלייה לסיבוב השני.

כחודש ליום הבחירות, הודיעו ש״ס ודגל התורה על תמיכה במשה ליאון ולא במועמד החרדי יוסי דייטש, אשר נתמך על ידי החסידים. בשל כך, משה ליאון הפך ממועמד בעל סיכויים נמוכים למועמד בעל סיכויים גבוהים להגיע למקומות הראשונים.

למרות האכזבה, דייטש החליט שלא לפרוש ופיצל את הקול החרדי. עופר ברקוביץ׳ ניצח במהלך הזה, משה ליאון גם הפך את עצמו למועמד מוביל והמפסידים העיקריים היו יוסי דייטש אשר היה אפשר לראות כי הוא לא יהיה ראש העיר הבא של ירושלים וזאב אלקין, שהפך ממועמד מוביל למדשדש בסקרים ואחד שכבר לא ינצח בסיבוב הראשון.

הבחירות האלו הפכו לבחירות מאוד מגזריות: החילונים תומכים בעופר ברקוביץ׳, הדתיים לאומיים מתפצלים בין ברקוביץ׳, אלקין וליאון, הש״סניקים ואנשי דגל התורה תומכים במשה ליאון, והחסידים תומכים ביוסי דייטש.

ביום הבחירות, היה אחוז הצבעה נמוך ומאכזב, שגרם לכך שכבר בשעות הערב הדי מוקדמות היה אפשר להבין כי ככל הנראה יהיה סיבוב שני, בין ברקוביץ׳ לליאון, ואלקין ינסה למנוע מבוכה אדירה ולהגיע רק למקום הרביעי. בתוצאות האמת, התוצאה הייתה מאכזבת מאוד לברקוביץ׳. אולי התוצאה הכי מאכזבת שחשב שיכולה להיות: משה ליאון עם 32% במקום הראשון והוא רחוק בהרבה מה-40%, עם 29% מהקולות בלבד, במקום השני. אלקין הגיע שלישי עם 19% מהקולות ודייטש רביעי עם 17%.

בעקבות התוצאות, משה ליאון היה המנצח הגדול. אמנם הוא לא ניצח כבר בסיבוב הראשון, אבל ללא ספק הפייבוריט הגדול בסיבוב השני.

כמה ימים לאחר מכן תמך בו יוסי דייטש. בחישוב פשוט: ליאון + דייטש=49%. כעת נשאר את הקולות של אלקין שאני מניח שיתפצלו. יותר קולות יילכו לברקוביץ׳, אבל בכל זאת אחוז ההצבעה שלהם יהיה פחות גבוה, משום שהם קולות חופשיים, ואולי גם אם ליאון יקבל 0% מהקולות של אלקין, הוא עדיין ינצח. לכך אפשר להוסיף את העובדה כי כל הקהל של ברקוביץ׳ הוא קהל מצביעים ״חופשיים״ גם, ולכן כנראה שאחוז ההצבעה שלהם יהיה פחות גבוה.

לסיכום, אני מניח שמשה ליאון ינצח בסיבוב השני בירושלים עם לפחות 54% מהקולות.

זה מפחיד אותי, משום שבבחירות למועצת העיר ירושלים, הוא לא זכה אפילו למנדט אחד ולכן הוא יהיה בובה של תומכיו, המפלגות החרדיות ויעשה כרצונם. אני כמובן מקווה שעופר ברקוביץ׳ ינצח בסיבוב השני, אך אני די פסימי לגבי הסיכויים שזה יקרה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה