יום חמישי, 8 בנובמבר 2018

מה יהיה עכשיו בקונגרס?

בבחירות האמצע קדנציה שנערכו ביום שלישי האחרון זכתה המפלגה הדמוקרטית כאמור בבית הנבחרים, ובכך החזירה אותו לידיה אחרי 8 שנים שבהן היה בשליטה רפובליקנית. ובכן, מאמר זה יעסוק במה יהיה מעכשיו ועד נובמבר 2020 כאשר הדמוקרטים יישלטו בבית הנבחרים.

חשוב לזכור כי הרפובליקנים ניצחו בגדול בסנאט והגדילו את הרוב שלהם לכ-53 ואף 54 מושבים בסנאט.

הקונגרס של ארצות הברית מחולק לשני בתים: הבית התחתון - בית הנבחרים אשר בו זכו הדמוקרטים, והבית העליון - הסנאט שבו זכו הרפובליקנים.

בבית הנבחרים חברים כ-435 חברי קונגרס אשר נבחרים לכהונה בת שנתיים בלבד ולכן יש את הכינוי על הקמפיין של חברי בית הנבחרים ״הקמפיין שלא נגמר״. זאת, משום ששנתיים זה זמן קצר וחודשים אחדים אחרי שחברי בית הנבחרים מושבעים לתפקידם, הם מתחילים קמפיין חדש, אלא אם הם לא רצים לכהונה נוספת כמובן. כל מדינה מחולקת בארה״ב למחוזות, וככל שהאוכלוסייה בכל מדינה יותר גדולה, כך למדינה יש יותר מחוזות. למשל לורמונט יש מחוז אחד ולקליפורניה 53. בכל מחוז יש בחירות לבית הנבחרים בין מועמדים מהמחוז והמנצח נבחר לייצג את המחוז בבית הנבחרים. כדי להשיג רוב בבית הנבחרים דרושים כ-218 חברים. בית הנבחרים אחראי על לחוקק חוקים אשר לאחר מכן עוברים לאישור בסנאט שעל כך אדבר בהמשך.

בסנאט חברים כ-100 סנאטורים אשר נבחרים לכהונה בת 6 שנים. הם מחולקים לכ-3 קבוצות ולכן בכל שנתיים נבחר שליש אחר מהסנאט, כך שכל סנאטור זוכה לכהן כ-6 שנים. לכל מדינה יש כשני נציגים בסנאט, ללא קשר לגודלה או לאוכלוסייה שלה. כך שלורמונט הקטנה יש שני מושבים בסנאט, וכך גם לקליפורניה הענקית שיש כ-53 חברי בית הנבחרים, יש 2 מושבים בסנאט. בהצבעה לנציג הסנאט מטעם מדינה כלשהי, כל המדינה בוחרת את הנציג. זאת, לעומת בחירת חבר בית הנבחרים אשר נעשת באופן מחוזי. כדי להשיג רוב בסנאט נדרש רוב של כ-51 סנאטורים. הסנאט אחראי על מינויי בעלי תפקידים בממשל, מינוי שופטים, אישור הסכמים, אישור סופי של חוקים אשר אושרו על ידי בית הנבחרים ועוד.

בשל כך, הסנאט חזק יותר מבית הנבחרים. הוא בעל המילה האחרונה והוא הקובע בסופו של דבר.

אז מה הדמוקרטים יוכלו לעשות? הדמוקרטים יוכלו לעצור את טראמפ בשלל הרפורמות שהוא מנסה לבצע. בשנתיים הראשונות טראמפ ניסה לבטל את האובמה-קר ולהחליפו ברפורמה משלו, ללא הצלחה. לאחרונה נראה שהוא עשוי להסכים לפשרות כדי לקדם את הרפורמה החדשה ולהחליף את האובמה-קר, כך שבגלל שהדמוקרטים עכשיו זכו בבית הנבחרים, נראה ששתי המפלגות יעבדו על רפורמה חדשה, מתונה וסוציאליסטית יותר ממה שהציע טראמפ ומן הסתם יותר קפיטליסטית מהרפורמה של אובמה. הדמוקרטים ייבלמו חוקים שמרניים ודי ישתקו את החקיקה לשנתיים הקרובות. זאת משום שחוקים רפובליקנים עשויים להידחות כבר בבית הנבחרים, וחוקים דמוקרטים אמנם עשויים לעבור בבית הנבחרים, אך להידחות בסנאט. אלא אם כן, שני הצדדים יעבדו ביחד.

אבל, בראש ובראשונה הסכנה לטראמפ היא עניין חקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016. הדמוקרטים שיישלטו עכשיו בוועדות בית הנבחרים, יקדמו במרץ את החקירות ויביכו את טראמפ. כמו כן, במידה ואכן יהיה משפט, בית הנבחרים עשוי לקבוע כי טראמפ אשם עקב הרוב הדמוקרטי. לאחר מכן, ההצבעה תעבור לסנאט. גם אם הסאט יידחה את החלטת בית הנבחרים ולא ירשיע את טראמפ, זה ייפגע מאוד ברפובליקנים, יחרב את הפופולריות הלא-גבוהה של טראמפ ואז יהיה אפשר רק לחלום על התמודדות ראויה, לא ניצחון, התמודדות בכבוד מול הדמוקרטים בנובמבר 2020.

לסיכום,
ההפסד בבית הנבחרים הוא לא אסון, אבל המצב לא ימשיך להיות כפי שהיה. טראמפ עשוי להסתבך ועדיין, כשנתיים לבחירות לנשיאות, אי אפשר לדעת אם הוא יתמודד. אני מציע לו שבשנתיים הקרובות ייתמקד ברפורמת הבריאות, יימנע באמצעות הסנאט רפורמות סוציאליסטיות פופוליסטיות ויקדם כעת בעיקר את התחום המדיני. בכלכלה כבר יש לו הישגים. בסקר האחרון 52% מהאמריקאים מרוצים מטראמפ בענייני כלכלה, לעומת רק 44% שלא מרוצים. זה הרבה יותר מהפופולריות הכללית שלו. ביחסי חוץ אין לו עדיין הישגים משמעותיים וכדי להיות מועמד מוביל הוא גם צריך את התחום הזה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה