יום רביעי, 7 בנובמבר 2018

סיכום בחירות אמצע הקדנציה בארה״ב - ניצחון לטראמפ ומה התוצאות אומרות על בחירות 2020 לנשיאות

אתמול נערכו בארצות הברית של אמריקה ״בחירות אמצע הקדנציה״ לקונגרס (הסנאט ובית הנבחרים), תפקידי מושלים ועוד.

בבחירות, נכון לשעה זו, הרפובליקנים ניצחו ניצחון מאוד מרשים בסנאט והגדילו את הרוב שלהם לכ-53 מושבים (במקום 51 כיום) לעומת הדמוקרטים שירדו לכ-47 מושבים (לעומת 49 היום). עם זאת, הדמוקרטים ניצחו בקרב על בית הנבחרים, כרגע מסתמן שבפער קטן של מושבים והחזירו לידם את השליטה בבית הנבחרים לאחר 8 שנים של שליטה רפובליקנית.

בשל כך, מדוע זה עדיין ניצחון לרפובליקנים? ובכן, לטווח הקצר זה לא. טראמפ יוגבל ועשויות להיות לו בעיות שעליהן אדבר במאמר הבא.

לטווח הארוך זה כן. בשביל זה אפשר להסתכל על פלורידה. פלורידה היא מדינה מאוד מתנדנדת. אולי הכי מתנדנדת. מאז 1992, אז ביל קלינטון הפסיד בה לנשיא המכהן ג׳ורג׳ בוש האב אבל ניצח בבחירות הכלליות, אף אחד לא ניצח בבחירות לנשיאות בלעדיה. ב-1996 קלינטון זכה, ב-2000 בוש הבן בהפרש זעום של כמה מאות קולות, ב-2004 הוא שוב זכה בה, ב-2008 ברק אובמה זכה בה, ב-2012 אובמה שוב זכה בה וב-2016 דונלד טראמפ זכה בה. לפלורידה כמו כל מדינה בסנאט יש 2 נציגים. הראשון מרקו רוביו, הוא רפובליקני אשר לא עמד לבחירה משום שנבחר בבחירות 2016 לסנאט והשני, ביל נלסון הדמוקרט, התמודד על כהונה נוספת בבחירות האלו. נלסון הוביל לאורך כל המירוץ, שהיה צמוד מאוד. בחודש האחרון סקוט הוביל בהפרשים זעומים בסקרים כמה פעמים, אך היה נראה שבימים האחרונים נלסון במומנטום וכי הוא חוזר להוביל בפער של אמנם רק כמה אחוזים בודדים, אך אחוזים מאוד יקרים. במיוחד במדינה כמו פלורידה בה בערך 45% דמוקרטים, 45% רפובליקאים ו-10% לא משוייכים. אתמול, ניצח המושל ריק סקוט את נלסון בפער זעום של 0.4% ונבחר, בניגוד לכל הסקרים, לתפקיד סנאטור והדיח את נלסון. לתפקיד מושל המדינה, המועמד הדמוקרטי הוביל גם הוא בסקרים לאורך כל המירוץ, ואף בהפרש כמעט מבטיח של 8-10% לאחרונה על המועמד הרפובליקני ובכל זאת מי זכה? - המועמד הרפובליקני. כך, נוצר מצב שלפלורידה, מדינה מאוד מתנדנדת, כל הסנאטורים רפובליקנים, המושל רפובליקני ועוד שלל נתונים שלא היו מביישים מדינה רפובליקנית מסורתית. האם טראמפ פופולרי במדינה? - כן. והיא ואוהיו, המדינות המאוד מתנדנדות היחידות בהן טראמפ פופולרי.

כלומר, כרגע דונלד טראמפ חזק במדינה החשובה ביותר מבחינה פוליטית בארצות הברית. אמנם יש עוד שנתיים לבחירות לנשיאות, וקשה לדעת מה יהיה עם פרשיותיו ואם בכלל יהיה מועמד לנשיאות ב-2020, אבל כרגע פלורידה אוהבת אותו ומרוצה ממנו. כך גם אוהיו. ובכן, כרגע טראמפ נמצא במצב פוליטי טוב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה