יום שני, 19 בנובמבר 2018

והוא רוצה להיות ראש ממשלה?

בשבוע שעבר, מיד לאחר התפטרות ליברמן, בנט שלח חברי כנסת מסיעתו על מנת לדרוש בשמו את תיק הביטחון, ואם הוא לא יקבל אותו - הממשלה תיפול.

ביום חמישי, בנט, כשר חינוך, הצהיר בקולו על הדרישה בנימוק שאם הוא יהיה שר ביטחון - "ישראל תחזור לנצח". ביום שישי הוא כבר נפגש עם ראש הממשלה נתניהו, ולא יצא מזה דבר ממשי. אז דווח שבגלל שכחלון הטיל וטו. אך עדיין, זה לא היה עניין סגור. למחרת בערב, במוצאי שבת, כחלון ובנט התחילו להיות מתואמים. כחלון הצהיר כי יש ללכת לבחירות בהקדם וכי הוא לא מתנגד למינוי בנט. בראשון בערב, נתניהו נפגש במשך כ-40 דקות עם כחלון ולא השיג תוצאות. בשעה 20:00, הוא נאם נאום אותו הגדירו כ"מיוחד", בקרייה בתל אביב. היו אף ספקולציות שנתניהו יודיע בעצמו על הקדמת הבחירות ולא יחכה לבנט, אך בסוף הצהיר רק שהוא שומר את תיק הביטחון לעצמו ותקף את בנט ושקד והאשים אותם בחוסר אחריות במידה וייפרשו מהממשלה, בעת ביטחונית כזו. כבר בשלב זה, שר החינוך והטוען למשרד הביטחון, נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, הודיעו כי יינאמו נאום מיוחד בכנסת.

בהרבה כלי תקשורת החלו הערכות שבנט ושקד יתפטרו, הממשלה תיפול והולכים לבחירות. זאת משום שנתניהו דחה את האולטימטום של הבית היהודי. בבוקר גם נציגי "האיחוד הלאומי - תקומה" בכנסת, מטעם הבית היהודי, הודיעו שייתמכו בהחלטת בנט לפרוש מהממשלה במידה ותתקבל.

אך, בניגוד לכל התחזיות, נפתלי בנט ואיילת שקד לא התפטרו.

ראשית כל,
אני חושב שהם שני פחדנים. כשניים ששואפים להיות ראשי ממשלה במדינת ישראל, הם  לא יכולים לאיים על נתניהו עם אקדח על הרקה במשך שבוע, ואז, רגע לפני הירייה, להודיע שהאקדח ריק מכדורים.

אם הם נכנעים לנתניהו, אחרי שכבר היו בעמדת ניצחון, ומחזירים לו את הכדור, הם לא יכולים להיות ראשי ממשלה בישראל. מה יהיה אם נפתלי בנט נניח יהיה ראש ממשלה מול איראן?

יום א׳ - בנט נגד איראן: נפציץ את טהרן אם לא תסוגו מסוריה

יום ב׳ - בנט נגד איראן: נטיל עליכם פצצת אטום אם לא תסוגו מסוריה

יום ג׳ - בנט נגד איראן: נטיל על איראן כמה פצצות אטום אם לא תחתמו איתנו על הסכם שלום באופן מיידי, תסוגו מסוריה ותפסיקו את תכנית הגרעין

יום ד׳ - בנט לאיראן: מאמינים לכם. קחו את רמת הגולן לתקופת מבחן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח בדרך מופתית להציל את עצמו ממלכודת פוליטית והליכה לבחירות למצב שבו הוא לא צריך לוותר על כלום. אולי רק לספק כמה הצהרות יותר תוקפניות לתקשורת.

זה ללא ספק היה המשבר הקשה ביותר שידעה הממשלה ב-3.5 השנים שלה. הפעם, ישראל הייתה כמעט בוודאות בדרך לבחירות ורק ברגע האחרון, בגלל התקפלות של נפתלי בנט זה נמנע לפחות לבינתיים.

כבר היום בערב, כמה שעות אחרי שהמשבר נפתר, לפחות לזמן הקרוב מאוד, הכנסת, הפעם כאשר המאזן קואליציה-אופוזיציה הוא 59:61, דחתה חוק של הקואליציה בקריאה שנייה ושלישית, ניצחון גדול לאופוזיציה והקואליציה גם לא הצליחה לגייס רוב נגד הצעות אי אמון בממשלה של האופוזיציה. אמנם האופוזיציה לא הצליחה לגייס רוב מן הסתם של 61 חברי כנסת לפחות בעד הצעת אי האמון, אבל הן הוכיחו באופן חד-משמעי, הקואליציה, אשר חזרה להיות בעלת 61 חברי כנסת, גוססת.

נכון לשעת כתיבת מאמר זה, לא ידוע איך כולנו של משה כחלון תצביע ביום רביעי בהצעה של מרצ לפיזור הכנסת. כחלון כאמור תמך בבחירות בהקדם האפשרי, לדעתו זה טוב למשק וקואליציה לא יכולה להיות יציבה בשנתה האחרונה עם 61 חברי כנסת. כרגע נראה כי בכל זאת הוא יצביע נגד.

אך, קשה לי להאמין שהכנסת תמשיך לכהן יותר מחודש, משום שלכחלון יש אינטרס מובהק לבחירות בקרוב ולא מן הנמנע שהוא יסכם עם נתניהו כבר השבוע תאריך מוסכם לבחירות לכנסת ה-21. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה